"Vores studietur til New York, den var virkelig godt planlagt af KEA, og vi besøgte mange spændende danske virksomheder, og vi så inspirerende nye koncepter."

Jakob Schmidt Clausen er uddannet som Designteknolog, Marketing & Communication Design i 2017. I dag arbejder han som Brand Activation Manager hos TRUE GUM. Vi har snakket med ham om KEA og karrieren.

Q & A:

DEt OM Kea...

Q: Hvordan vil du beskrive KEA med ét ord?  
A: "MU LIG HED ER"

Q: Hvad var dit yndlingsmodul/eller din yndlingsunderviser?
A: "Branddesign og Brand Building mfl, havde mange skønne undervisere, de damer ved hvem de er, ingen nævnt ingen glemt ;)"

Q: Hvad er dit yndlingsminde fra KEA? 
A: "Vores studietur til New York, den var virkelig godt planlagt af KEA, og vi besøgte mange spændende danske virksomheder, og vi så inspirerende nye koncepter. Turen var kombineret med, at vi skulle lave en opgave for Meyers, med løsningsforslag til nogle af de udfordringer som de stod med derovre i Great Northern Food Hall på Grand Central Station."

Q: Hvis du kunne gå tilbage i tiden og ændre en ting fra dine studier på KEA, hvad ville det så være og hvorfor?
A: "Jeg ville nok have brugt mere tid i KEA’s LAB. Det fik jeg ikke nok ud af, og det er set i bagspejlet synd, for der er så mange fede maskiner at prøve kræfter med."

Jakob 11

DET KARRIERE-RELATEREDE...

Q: Hvad var dit første job efter dimissionen fra KEA og hvordan fik du det? 
A: "Jeg fik mit første job gennem job-index faktisk (ikke så sexet), det var som Social Media manager hos en restaurantkoncern i KBH. Jeg var der i 7 måneder, men det var ikke det rigtige match for mig. Meget få kollegaer og ikke rigtig nogen at tage ved lære fra. Samtidig med at virksomheden ikke var parat til at implementere de nye online tiltag, rutiner og sådan, så jeg følte ikke, at jeg kunne gøre en reel forskel dér.."

Q: Hvad ville du gerne være da du var yngre og hvordan passer det med det du laver i dag?  
A: "Jeg har altid gerne ville være skuespiller, og gik faktisk også først den vej. Skuespillerfaget handler jo i den grad om at sætte sig i en anden persons sted og agere/reagere som en anden. Det har faktisk hjulpet mig meget, med at sætte mig ind i kundernes rejse og opfattelse af et givent brand. Samtidig er skuespillerfaget jo rodfæstet i tekst og ord fra manuskripter. Hvilket også har hjulpet mig med at være kreativ i mit sprogbrug ved copy-writing og tone-of-voice for brands. Et brand er jo faktisk en karakter, eller en arketype i hvert fald."

Q: Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud som Brand Activation Manager hos True Gum?
A: "Jeg sidder som Brand Activation Manager hos True Gum nu. Det er først inden for det seneste år, at jeg har fået en decideret titel på. Hvis der er en ting, som er typisk for min arbejdsdag, er det nok, at de er MEGET forskellige. I et start-up som True Gum har vi alle sammen haft mange hatte på, og arbejdet i alt fra produktionen, til lageret og videre på kontoret. Men vi har selvfølgelig beskæftiget os med dét, som er vores spidskompetencer, ved siden af alt det som vi ikke vidste noget om. ;)

Som virksomheden er vokset, har vi mere og mere fået vores egne områder at holde styr på.

Lidt groft sagt sidder jeg med fingrene i alt det marketing, der finder sted offline. Så jeg har ikke særligt meget med vores SoMe, online annoncering og hjemmeside at gøre. Men de forskelllige platforme skal jo gerne være på bølgelængde og aligned med hinanden. Så der er en rød tråd fra hvad vi laver af kampagner på nettet og ned til butikkerne og vores kampagner in-store, samt de events vi laver osv. Nogle gange, ofte faktisk, går det også den anden vej. Hvor vi laver et offline kampagne tiltag, et event eller lignende, og så bruger vi bagefter online hvor vi fx har klippet en video sammen, eller med billeder fra eventet til posts."

Q: Hvad er det bedste ved din karriere? 
A: "Jeg er ikke den store karrierehaj - men vil hellere formulere det sådan, at det bedste ved mit job er, at jeg er glad for at tage på arbejde hver dag. Det tror jeg gør, at man kan drive det meste rigtig langt."

Jakob 5profil2

DET PERSONLIGE...

Q: Kan du fortælle os en sjov/anderledes ting om dig selv, og hvordan du bruger den i dagligdagen? En kompetence eller en ting kun få kender til.

A: "Humm… altså mine skuespillerkompetencer har jeg da brugt en del gange, fx da vi hurtig skulle have bygget en True Gum TikTok profil op. Der satte jeg mig selv i spil til en masse gak og gøgl. Tjek den ud!"
TikTok: truegum_danmark

Q: Hvad er din favoritbog at læse eller podcast at lytte til? 

A: "Jeg må indrømme, at jeg får læst for lidt, men jeg synes, podcast og lydbøger er fede, når jeg pendler. Jeg elsker alt, hvad ThirdEar har lavet, og lytter ellers til bøger der kan inspirere mig, typisk faglitteratur."

Q: Hvilken personlig præstation er du mest stolt af, og hvorfor?

A: "Jeg er da stolt over at have bidraget min del til True Gum’s vækst og succes de seneste 4 år.
Jeg er virkelig glad for, at jeg turde tro på den ide, som True Gum’s stiftere fortalte mig om de havde, og turde tro på at projektet på sigt kunne blive en reel levevej, hvis vi arbejdede hårdt nok. For intet var sikkert i 2017-18, da vi begyndte."

Q: Hvis du kunne vælge at gøre hvad som helst i løbet af én dag, hvad ville du så vælge at gøre,og hvorfor? 

A: "Jeg har lige fået en lille søn, så jeg ville nok sove det meste af formiddagen, hvis jeg fik chancen. Så ville jeg spise en lækker dansk/fransk frokost et sted i KBH, og cykle en tur på min racercykel et par timer, måske tage et par omgange på en go-kart bane, spise en middag med min kæreste et godt sted, og hvis vi kunne nå en tur i biografen/teatret til sidst, så ville jeg være mere end tilfreds."

Q: Hvis du kunne spise middag med fire personer, levende eller døde, hvem ville du så vælge, og hvorfor? 

A: "Haha den er sku svær… Og man burde nok bruge sådan en chance bedre. Men jeg ville vælge…
Enzo Ferrari (Founder of Ferrari) fordi jeg er en totalt bil-nørd og kæmpe fan af Ferrari i motorsport. Men også fordi det er lykkedes ham, at bygge et af de allerstærkeste og mest respekterede Brands i verden, og det kan man kun, hvis man virkelig har en passion.

Julia Goldin (CMO at LEGO Groupe) fordi hun styrer et af de største og mest farverige Brands i verden, og gør det godt! Jeg har en ide om at Lego aldrig rigtig begår fejl, de har en EKSTREM selvindsigt og er über dygtige og kreative. What is not to like?

Jim Carrey Han er en uendelig kilde af kreativitet og energi, han er sjov, men han er også (fra hvad jeg har set på YouTube) en meget reflekteret person med stor indsigt i mennesker og med gode filosofier.

Mads Mikkelsen Altså bare fordi….. Han er pisse dygtig :)"

Q: Hvilket godt råd vil du give KEA studerende eller andre KEA Alumne?

A: "Med hensyn til job og karrierevalg - så følg din mavefornemmelse og vælg at arbejde for mennesker, du har det godt med. Hvis du er glad for at gå på arbejde, så kommer karrieren helt af sig selv."

Jakob 12